Docenten

René Heeskens

rene-heeskensTango is passie. Het melancholieke levensgevoel, het drama, de trots: het raakte me meteen toen ik mijn eerste tango's in 1990 danste. Het voelde als een thuiskomen, er is geen andere dans waarin ik mezelf zo terugvind. Als ik de tango dans worden alle emoties in mij losgewoeld en worden meegenomen in de dansstroom, totdat ik alleen nog maar aan het dansen ben en geniet van de vrijheid die ik dan ervaar en de woordeloze communicatie met mijn danspartner.

De tango biedt een structuur - de muziek, de danshouding, de principes van leiden en volgen - maar daagt tegelijkertijd uit om die structuur weer los te laten. Er zijn geen voorgeschreven passencombinaties, elke pas wordt geleid, de mogelijkheden tot improviseren zijn eindeloos. De muziek is melancholisch, maar ook krachtig en een klagende, droevige melodie wordt in veel tango's gecombineerd met een vrolijk, speels ritme. Tango is niet het een of het ander, het heeft steeds allebei: structuur en vrije improvisatie, melancholie en puur plezier, alertheid als van een roofdier en ontspanning. Meer dan welke andere dans ook geeft de tango mij de mogelijkheid om alle emoties die er in mij zijn te voelen en tot expressie te brengen.

Sinds 2001 heb ik bij verschillende tangoscholen les gegeven in Zwolle, Den Bosch, Utrecht, Gouda, Enschede en Nijmegen. In 2008 ben ik begonnen met een eigen tangoschool eerst in Culemborg, en daarna in Zutphen, Arnhem, Oosterbeek, Enschede, Apeldoorn en Nijmegen. In al die jaren heb ik met veel plezier lesgegeven, o.a. met Swenne Mulder, Corine Buysman, Miriam Diedrich en Eliane Riegner. Ik kijk er naar uit om komend seizoen weer met twee zeer ervaren docentes en prachtige danseressen les te geven, Jacqueline Kips en Jolanda Walder.

Ik vind het erg leuk om mensen te laten kennismaken met de tango, zodat zij zelf kunnen ontdekken wat de tango voor hen kan betekenen; én om ervaren dansers steeds een stapje verder te helpen in de verfijning en verdieping van hun dansen, hun vrijheid om te improviseren en muzikaliteit. In het lesgeven probeer ik mijn enthousiasme voor de dans te laten zien. Belangrijke aandachtspunten in de lessen zijn voor mij bewegen en contact maken vanuit ontspanning én het luisteren naar de muziek. Tangomuziek is heel gevarieerd in ritme, dynamiek en gevoel, waardoor je zelfs met weinig passen van elke tango al iets bijzonders kunt maken. Ontspanning is belangrijk, omdat je alleen door ontspannen te zijn gelijktijdig alles kunt doen wat je nodig hebt om fijn de tango te kunnen dansen: contact houden met je danspartner, op je eigen balans letten, luisteren naar de muziek, duidelijk én soepel bewegen en dan ook nog, als je de leider bent, de ruimte en andere dansparen om je heen in de gaten houden.

Tango is niet een dans die je op een gegeven moment weet of kunt. Elke tangodanser komt in de dans steeds opnieuw zijn of haar grenzen tegen. Soms gaat het dansen opeens helemaal niet meer, je mist de inspiratie en kunt je dan erg gefrustreerd voelen. Je moet de tango voor jezelf steeds opnieuw uitvinden. Alleen op die manier kun je de dans voor jezelf levend houden en er in blijven groeien. Ook na twintig jaar is de tango voor mij nog steeds een grote uitdaging.

Jolanda Walder
Jolanda WalderJolanda Walder danst vanaf haar 4e jaar. Zij heeft op de Academie voor Ballet gezeten waar zij onderricht heeft gehad in klassiek ballet, moderne dans en jazz. Naast creatieve danstherapie en psychiatrische verpleegkunde heeft ze Literatuurwetenschap en Filosofie gestudeerd. Eenmaal in aanraking gekomen met de Argentijnse tango, werd deze dans haar grote passie. Argentijnse tango betekent voor haar vrijheid, verbinding, ontmoeting, samenwerking, ontspanning en vooral veel dansplezier. Alle facetten van het leven komen samen in één omhelzing. In haar lessen legt ze nadruk op organische bewegingspatronen, energie uitwisseling, contact en afstemming, naast het aanleren van een goede basistechniek. Maar voor alles, betekent tango leren dansen samen ontspannen en genieten van het moment! Jolanda heeft op verschillende tangoscholen in Nederland les gegeven en geeft optredens en workshops tijdens festivals en tangovakanties in binnen- en buitenland.
Jacqueline Kips

Jacqueline KipsJacqueline begon met tango dansen in 1990 en werd meteen gegrepen door de prachtige muziek en mooie dansbewegingen.

Al snel werd hobby ook beroep en is ze gestart, samen met Oliver Kruse, met een eigen dansschool in Duitsland, in Aachen. Hierna heeft ze jarenlang bij verschillende dansscholen gewerkt. Onder andere tien jaar bij El Corte in Nijmegen en bij El Gancho in Utrecht.

Jacqueline is afgestudeerd aan het conservatorium te Enschede als danstherapeute, is Pilatusdocent en reist al jaren door het land en de wereld voor de dans.

Annette Weiner

annette-weinerMijn tangoverhaal begint in 2001 op de ‘danskamer’ van een antikraakpand te Nijmegen. Daar bracht ik uren door met een vriend en ontdekte het intense dansgevoel van Argentijnse tango: twee lichamen verbonden met elkaar én de muziek. ´s Nachts wanneer ik op mijn fiets door de stille zomernacht naar huis reed, voelde ik diepe rust en voldoening.

Reeds als kind stond ik bij elke gelegenheid in de huiskamer te dansen. Toen ik vanaf mijn zesde klassiek ballet mocht volgen, was dit een kans om mijn muzikaliteit verder te ontwikkelen en te leren bewegingen mooi af te werken. Later wisselde ik naar jazzballet, nam stijldans lessen en experimenteerde uiteindelijk met vrijere dansvormen waarin ik nog meer mijn gevoel kwijt kon. Voordat ik mijn hart voorgoed aan de tango verkocht, bracht de vrolijke sfeer van salsadansen mij veel plezier. In de tango heb ik vervolgens alle danservaringen terug kunnen vinden. De muziek en unieke uitwisseling met een partner raken mij tot op de dag van vandaag elke keer opnieuw.

Tango is in eerste instantie een intuïtieve dans die van de volger alertheid, persoonlijke controle en tegelijkertijd overgave vraagt. De bewegingen zijn veelzijdig, diepgaand en groeien uit tot een uniek samenspel van twee mensen die verbinding met elkaar zoeken. Het zijn niet de combinaties van mooie pasjes die mij plezier brengen in de tango, maar het verhaal dat je samen schrijft op de muziek, een verhaal dat verrast, verwondert en uitdaagt.

Leiden en volgen, ruimte geven en nemen, harmonie en ‘storingen’, overgave en controle – thema’s die je tegenkomt in de tango. Thema’s die we allemaal kennen uit het leven en die ons confronteren met wie we zijn, met onze sterke en zwakke kanten. Mijn persoonlijke ontwikkeling weerspiegelt zich in de dans. Ik kom mezelf tegen, mijn eigen kracht en talent net zo goed als mijn ongeduld en onvermogen. Tango roept van ‘alles’ in me op en de ongedwongen sfeer nodigt ertoe uit om ‘alles’ te laten zijn, oordeelloos en met een lach.

Dansles geven is een belangrijke ervaring voor mij en de drijfveer is dezelfde als in mijn huidig werk als groepsleider en coach. Ik ben nieuwsgierig naar mensen en zie elke ontmoeting als waardevol en leerzaam. Ik ben geboeid door de verschillende talenten die mensen in zich dragen en die ontdekt en zichtbaar gemaakt willen worden. In de tangolessen wil ik mijn eigen talenten inzetten en je meenemen in mijn enthousiasme en dansplezier. Ik wil je stimuleren om via de dans nog dieper in contact te komen met je lijf, je kracht en creativiteit. Als vanzelf ontstaat dan ook de verbinding met je partner en de muziek en samen zul je een reis beginnen door de talloze mogelijkheden en variaties die zowel de tangodans als de tangomuziek in zich dragen.

Swenne Mulder

swenne-mulderIn mijn jeugd heb ik aan stijldansen gedaan en op hoog niveau geturnd en aan acrodans gedaan. Ik heb mee mogen doen aan de Acrodans voor de opening van de 9e Wereldgymnaestrada in Amsterdam. Daarna heb ik zelf jarenlang turnlessen gegeven en ook een eigen turn-acrodans choreografie gemaakt.

Na kort geproefd te hebben aan salsadansen kwam ik in 2009 met tango in aanraking door deelname aan een turbo-tangoweekend bij Karin Venverloo in Amersfoort. Na slechts een uurtje les, van alleen lopen, was ik verkocht. Deze dans wilde ik zo snel mogelijk leren. Het principe van leiden en volgen en samen voelen en beleven van de muziek sprak me enorm aan.

Na die eerste tango-ervaring heb ik me verder ontwikkeld door lessen te volgen, onder andere bij Jessica Bijvoet, Liesbeth Menken & Koos Volkers, Corine Groenewegen & Martin Ottmers en Mariano & Cosima Díaz Campos en door te assisteren bij lessen van Hervé Cousin, Lizelot de Stigter en René Heeskens. Ik dans graag en veel en blijf workshops volgen om mijn eigen dansen verder te ontwikkelen.

Wat me vooral fascineert in de tango is de intense beleving van de beweging en de emoties die de muziek en het samen in verbinding met je danspartner bewegen oproepen. Wat betreft dansstijl ben ik flexibel, alhoewel ik het echte tangogevoel het meest in de gesloten danshouding beleef. Belangrijk als docente vind ik vooral dat mensen fijn samen kunnen dansen vanuit een goede lichaamshouding en contact. Hierbij komt mijn turnervaring me goed van pas omdat ik hierdoor een goed inzicht in lichaamshouding en - anatomie heb gekregen en gericht aanwijzingen kan geven. Ik ben een enthousiaste en gedreven docente, die anderen graag wil helpen om plezier, vrijheid en intimiteit in het samen tango dansen te beleven.

Corine Buijsman

corine-buijsmanAls klein meisje wilde ik al niets liever dan op dansles. Stijldansen, net als mijn ouders. Waar bij mijn broer nog lichte dwang nodig was onder het mom van "het hoort bij de opvoeding" wilde ik al jaren voordat ik mocht. Toen ik 13 werd mocht ik me dan eindelijk inschrijven voor een beginnerscursus Ballroom en Latin. Alles bij elkaar heb ik zo'n 10 jaar met heel veel plezier gedanst. Tot mijn danspartner plotseling stopte en ik niet verder kon met lessen.

Twee jaar heb ik niet gedanst, maar steeds wanneer ik mooie muziek hoorde wilde ik weer dansen en miste ik het meer. En toen ontdekte ik de Argentijnse Tango, in een park in Antwerpen. Met een vriendin bezocht ik een buitenconcert van onder meer een Tango-orkest. Daar waren ook mensen de Argentijnse Tango aan het dansen en ik werd door één koppel in het bijzonder gegrepen door het samenspel, de connectie en de intimiteit. Ik zei tegen mijn vriendin: "dat wil ik ook". En zo vond ik in september 2010 een danspartner en begon bij René en Annette met een startersweekend in Apeldoorn.

De vrijheid van de improvisatie, de dynamiek, het voelen van je partner, het inspelen op elkaar en de muziek en de intense beleving is wat deze dans speciaal maakt voor mij. Vanaf de eerste tonen, de eerste stappen, heeft de Tango mij gegrepen en niet meer losgelaten.

Eliane Riegner

eliane-1bEliane heeft in Berlijn een opleiding in klassiek ballet en moderne dans gevolgd. Daarna studeerde ze in Hamburg en Heidelberg pedagogiek en dans- en bewegingsleer. Ze is nu werkzaam als dans- en bewegingstherapeut in Münster. Ze heeft vele jaren ervaring als tangodocente